Zijn opa begon het schilderbedrijf, zijn oma doet nog steeds de boekhouding, zijn vader en oom zijn eigenaar en hij is er nu zelf werkvoorbereider en planner. “De communicatie was alleen wel een rommeltje”, vertelt Thomas den Haan van Den Haan schilders. “Niet omdat wij niet goed kunnen communiceren, maar doordat het via mail, WhatsApp, telefoontjes, losse briefjes en aantekeningen allemaal door elkaar heen liep. We wisten: dit moet beter, we wisten alleen niet hoe. Toen kwam Woub en Woub bleek de oplossing.”
Tools: AFAS
Organisatie: 25 medewerkers
Projecten: Onderhoud en verbouw
Den Haan Schilders is een echt familiebedrijf dat zich overigens allang niet meer alleen met schilderwerk bezighoudt. Thomas: “50% van het werk dat wij doen is schilderwerk, de rest zijn bouwwerkzaamheden.”
Den Haan werkt vooral veel voor particulieren en heeft in de drukste periode van het jaar gemiddeld zes klussen tegelijk lopen. Op het gebied van duurzaamheid is het bedrijf ver. Voor binnen werkt Den Haan met bijna 100% biobased materialen en voor buiten bijna 50%. Het bedrijf werd al eens uitgeroepen tot Duurzaam Ondernemer van het Jaar.
Thomas is verantwoordelijk voor de planning en logistiek. Nieuwe klussen komen bij hem binnen, hij onderhoudt het contact met de klant en hij zorgt ervoor dat alle informatie over de klus klaarstaat voor de jongens die aan de slag gaan.
“Dat ging alleen bepaald niet altijd goed,” vertelt Thomas. “Het kwam regelmatig voor dat ik om half negen naar beneden ging, naar de loods waar de jongens ’s ochtends hun spullen pakken, en dan mijn briefjes tussen de potten vond. Dan hadden ze dus de werkvoorbereiding helemaal niet meegenomen.”
“Ik snap dat ergens ook. Zij zijn op dat moment druk met het opstarten van de klus en het bij elkaar pakken van de spullen die ze nodig hebben. Ze leggen dat briefje dan even ergens neer. Maar ja, ik had dan wel het gevoel: zo werk ik voor niks. Ze belden mij dan even later op, om te vragen wat ze ook alweer moesten doen. Dat was frustrerend. Dat ik eigenlijk voor niks mijn best deed voor de werkvoorbereiding. En ook frustrerend: dat we informatie altijd zo moeilijk terug konden vinden doordat we appten, belden, mailden…. Eigenlijk was het een rommeltje.”
Via Karel Kamp BV, waar Den Haan veel mee samenwerkt, kwam Thomas in aanraking met Woub. “Ik dacht meteen: ja!” (lees hier hoe het idee voor Woub ontstond en hoe het werkt). “Maar ik dacht ook: hoe krijgen we de jongens mee? Die jongens zijn bezig met timmeren, loodgieten en schilderen, die zitten er niet op te wachten om iets nieuws te moeten leren. We besloten het daarom in één keer goed beet te pakken. Zoiets moet je niet half doen. Ik ben met alle jongens een voor een samen gaan zitten om uit te leggen hoe het werkt. Ik heb daarbij ook laten zien hoe het er voor mij uitziet op de computer en voor hun in de app. Zo zagen zij: het is eigenlijk heel makkelijk, dit gaan we doen!”
“Nu gooi ik mijn werkomschrijving in de app in plaats van dat ik een papiertje meegeef. Die telefoon vergeten ze niet, dus ze hebben de werkomschrijving altijd bij zich. In de app staat ook alle andere informatie over het project en kunnen we met elkaar over het project appen. Als ze een vraag hebben kijken ze nu eerst in app. Ze bellen pas als ze er niet uitkomen, dus die telefoon is gelukkig veel stiller.”
“De jongens vinden het fijn. Als er ergens houtrot is maken ze een fotootje dat ik naar de klant stuur met de vraag of we het mogen repareren. Bij akkoord voeg ik de timmerman toe aan het project en vraagt de schilder zelf aan de timmerman: ‘Wil je dit stukje repareren?’ Ik hoef me er bijna niet meer mee te bemoeien, ze zijn veel meer zelf in interactie met elkaar.
En, levert het ook meer lol op in het werk? “Ja, dat herken ik. Omdat de jongens van tevoren meer informatie hebben – ook met foto’s enzo – kunnen ze zich beter voorbereiden. Ze hoeven nergens meer op te wachten, hebben meer tijd om hun werk te doen en kunnen dus ook doen wat ze zo leuk vinden, zonder allerlei gezeik ;-). Er is ook meer saamhorigheid, we zijn allemaal meer betrokken bij elkaars werk en de projecten.”
“Probeer het. Wij waren er ook een beetje huiverig voor. Krijgen we de jongens wel mee? Maar als je het eenmaal probeert gaat het je sowieso helpen. En het is fijn samenwerken met Lorenzo, Stefan en Tim. Het contact is heel makkelijk en als we bellen met een vraag of een probleem vinden ze dat leuk, omdat je dan helpt om Woub nog verder te verbeteren. Superservice dus!