Brouwers Groenprojecten: “Woub werkt net zo makkelijk als WhatsApp”

Hans Brouwers van Brouwers Groenprojecten (ploeg van 25 medewerkers) probeerde al van alles uit om compleet overzicht te krijgen op projecten. De tools die hij probeerde waren echter nooit écht gebruiksvriendelijk. Tot hij Woub vond. “Al die apps hebben toeters en bellen die je niet nodig hebt. Ballast. Maar mijn medewerkers zijn mensen die buiten werken met de handen. Zij zijn niet gewend om in een bureauomgeving te werken. Ze zijn niet voor niks buiten gaan werken. Ik zocht een zo simpel mogelijke manier om met elkaar te communiceren en uren te registreren. Woub is die manier. Gevoelsmatig is het als WhatsApp. Daardoor raakt het heel snel vertrouwd. De eenvoud is de kracht van Woub. We hebben nu overzicht en besparen veel tijd.”

Organisatie: 25 medewerkers
Projecten: Onderhoud groenprojecten – Hovenier

Hans Brouwers begon zo’n 23 jaar geleden met zijn groenvoorzieningsbedrijf. Hij heeft 15 vaste medewerkers en een groep van 10 externen die hij inschakelt op projecten. Brouwers Groenprojecten werkt vooral voor zakelijke opdrachtgevers. Zorgorganisaties, waterschappen, gemeentes. De laatste jaren wordt die samenwerking innovatiever. Door nieuwe contractvormen wordt er meer aanspraak gedaan op de expertise van Brouwers en zijn collega’s. Zo doet het bedrijf nu een pilot met elektrische robotmaaiers op een terrein waar zonnepanelen zijn geplaatst, om op die manier de CO2-uitstoot te verminderen.

Andere tools onnodig ingewikkeld

Brouwers was al langer op zoek naar een tool om beter overzicht te krijgen op projecten. Alles werd binnen het bedrijf op verschillende manieren met elkaar gedeeld. Per werk, per klant, per project. En dat gebeurde dan in Excel, via werkbriefjes, in WhatsApp. Het schoot eigenlijk alle kanten op. Tools die hij probeerde, sloten alleen nooit echt aan op wat hij zocht. Er zaten toch altijd weer functies in die hij niet nodig had. Dat maakte het onnodig ingewikkeld, ook voor de mannen buiten.

Woub in gebruik nemen ging heel soepel

En toen kwam Hans via een online zoektocht bij Woub terecht. “Ik heb de mannen van Woub uitgenodigd en we zijn gewoon begonnen. Eerst met wat proeven, dat beviel meteen goed, daarna voor iedereen. Woub in gebruik nemen ging zo soepel! Gevoelsmatig is het als WhatsApp. Daardoor raakt het snel vertrouwd. Ik wilde al zo lang deze slag maken. Het praktisch maken. Dat is met Woub gelukt.”

Allemaal altijd dezelfde informatie

“Iedereen die betrokken is bij het project is dus op de hoogte en kan ook zien wat er de vorige keer op dat project is gebeurd. Iedereen kan ook altijd, op elk moment van de dag, bij die informatie om het na te lezen en via de chat mededelingen, kennis of info delen. Bijvoorbeeld: ‘Let op, neem die-en-die planten mee die geplant moeten worden, daar zijn we de vorige keer niet meer aan toe gekomen.’

Compleet overzicht, op afstand

“Die rechtstreekse communicatie met elkaar scheelt heel veel; tijd, gedoe, nabellen, zoeken. Als je nog een tekeningentje mist, zet je die vraag in de chat en hop, je krijgt je antwoord en de missende tekening. Heb je ter plekke op een project een vraag? Je maakt een foto, hop, deelt die op Woub met de vraag ‘Wat bedoel je hier wel of niet mee?’ en je krijgt direct antwoord.”

“Ik kan zelf ook op elk moment van de dag op kantoor of waar dan ook, terugkijken wat is er gebeurd, wat niet, hoeveel plantjes ze hebben gezet, of er bijzondere dingen of afwijkingen zijn. Dat is ook een grote kracht van Woub. Ik heb op afstand veel beter overzicht van wat er gebeurt.”

Betere service naar opdrachtgevers

“Woub zorgt dus voor compleet overzicht, uniformiteit in werkprocessen en tijdwinst, maar ook betere service naar opdrachtgevers. Als een opdrachtgever vraagt: ‘Wanneer hebben jullie onderhoud gepleegd?’ kan ik in Woub meteen terugzien wanneer dat was.

Vriendelijk geprijsd

“Ik ben dus heel blij met Woub, dat is duidelijk. En het is ook nog eens prijsvriendelijk. Wat ik zocht, heb ik gevonden.”

Ontdek gratis alle voordelen van Woub