ONNS, aannemer in verbouwen en afbouwen, werkt nu een jaar met Woub en het grootste pluspunt vindt ONNS de archieffunctie. “We gebruiken Woub onder andere om per project te registreren wat de jongens op de bouw gedaan hebben. Ze maken elke dag foto’s, alles staat nu dus op 1 plek. Ideaal als bijvoorbeeld iemand ziek is en een ander het even over moet nemen. En we scoren er nieuwe opdrachten mee. Opdrachtgevers vinden het heel fijn dat we bij service en onderhoud dezelfde dag nog verslag doen van wat er stuk was en wat we hebben gedaan om het te repareren, met foto’s en al. Ze weten exact waar ze voor betalen.”
Tools: Kraan
Organisatie: 14 medewerkers
Projecten: Aannemer in verbouwen en afbouwen
ONNS werkt met een vaste groep van 12 man voornamelijk aan woningen in het hogere segment. Het bedrijf noemt zichzelf een ‘aannemer 2.0’. De reden: ONNS zorgt altijd voor een uitmuntende voorbereiding, zodat wat is afgesproken ook daadwerkelijk zo gebeurt. Zonder meerkosten, zonder gedoe.
Eigenaren Edwin en Jamal hadden de administratie al goed op orde met het ERP-systeem van KRAAN, maar misten nog een goede tool voor de communicatie over projecten met de mannen op de bouw. Via een zoektocht op internet kwam Jamal bij Woub terecht. “Wat er op projecten moest gebeuren zat altijd alleen in mijn hoofd. De jongens wisten daardoor vaak ’s avonds pas, als ik ze belde, waar ze de volgende dag gingen werken en wat ze daar moesten gaan doen. Nu staat alles in Woub. De jongens weten altijd wat ze moeten doen, zien ook van elkaar wat ze doen en ik weet exact wie, wat, waar heeft gedaan, zodat ik veel beter op afstand kan zien of het goed gaat.”
“Ik hoef de jongens nu dus niet meer dagelijks te bellen, ze hebben op locatie alles bij de hand, inclusief de tekeningen van het project. Ik zie aan de foto’s hoe het gaat en kan snel met ze schakelen, zonder er fysiek geweest te zijn en met ze te spreken. Daardoor heb ik meer tijd voor andere dingen. Offertes heb ik nu bijvoorbeeld veel sneller bij de klant, dus onze service is beter.”
ONNS haalt er inmiddels ook nieuwe opdrachten mee binnen. “Ik heb straks weer een gesprek met een opdrachtgever die ons wil inhuren voor beheer en onderhoud, omdat we zo goed registreren wat we doen. Zodra we een melding krijgen, bijvoorbeeld de kraan is stuk, maken we in Woub een project aan, sturen we een jongen erheen, hij registreert wat hij ziet met een foto erbij, repareert het, zet wederom een foto in Woub, wij draaien het uit en de opdrachtgever krijgt dezelfde dag nog een werkomschrijving met wat we hebben gedaan en de factuur eraan gekoppeld. Ze weten dus exact waar ze voor betalen.”
“Nog iets: stel, klanten waar we een badkamer hebben geïnstalleerd bellen mij over twee jaar op. Dan weet ik nog wel wie dat zijn, maar ik weet niet meer hoe die badkamer eruit zag. Dat kan ik nu wel zien in Woub. Voorheen stond dat allemaal in WhatsApp. Nu in Woub is de archivering 1000 procent beter.”
De mannen op de bouw zijn er ook heel blij mee, vertelt Jamal. “Woub is plug en play, kinderlijk simpel. Andere apps zijn heel ingewikkeld. Dan hebben de jongens een cursus nodig om ermee te leren werken. Daar zit een timmerman van 50 helemaal niet op de wachten, die wil gewoon bezig zijn met hout.
En hoe zit het met de lol in jullie werk? “Lol in je werk is bij ons een vuistregel. Zonder lol stoppen we ermee. Wat wel extra leuk is nu, is dat de jongens van elkaar kunnen zien waar ze mee bezig zijn. Tegelzetters zitten vaak niet samen in projecten, maar weten wel van elkaar dat de een bijvoorbeeld in Den Haag bezig is en de ander in Amsterdam. Nu kunnen ze van elkaar zien wat ze maken. En ze zien elkaars kwaliteit, dus het houdt ons ook scherp.”
Laatste vraag: zijn jullie al bezig met de Wet Kwaliteitsborging? “De Wet kwaliteitsborging is per 1 januari 2024 in werking getreden. Het mooie is, als ernaar wordt gevraagd, dat we het wel hebben en het kunnen aantonen. Door Woub. We zijn er heel blij mee.”