Vóór Woub was elke vrijdag een race tegen de klok voor Rens Claassen van allround Bouwbedrijf Claassen & Smits. Het bij elkaar zoeken van uren, materialen en facturen was een bron van constante stress, waardoor zelfs de vrijdagmiddagborrel in gevaar kwam. De projectcommunicatie was verspreid over papier, appjes en telefoontjes. Daarbij werden tekeningen via WhatsApp verzonden en konden zij zich soms afvragen wie nou de juiste versie had. Dit leidde tot verwarring. Rens Claassen en Falco Smits wisten dat er verandering nodig was toen het bedrijf ging groeien. Op dit moment zijn ze uitgebreid met 15 medewerkers en realiseren ze projecten op het gebied van nieuwbouw, verbouw, aanbouw en renovaties.
Tools naast Woub: SnelStart en OneDrive
Organisatie: 15 medewerkers
Projecten: nieuwbouw, verbouw, aanbouw en renovaties.
Rens Claassen had Woub 1,5 jaar voordat ze ermee gingen werken al in de smiezen. Hij vertelt:‘’ Op dat moment hadden we nog helemaal geen personeel en ook niet de rust en de tijd om dat verder te onderzoeken. Wel heb ik het altijd in mijn achterhoofd gehouden. Toen we in een stroomversnelling kwamen en de projectcommunicatie via verschillende kanalen binnenkwam, wist ik dat het anders moest. Het was niet meer te doen om al die berichten van klanten en medewerkers aan elkaar te knopen. Het was het juiste moment om Woub verder te onderzoeken; precies op tijd!’’
Het doel van Claassen & Smits is om een uitstekende ervaring te bieden aan hun opdrachtgevers. Volgens Rens begint dit bij professioneel klantcontact via Woub: ‘’Op het moment dat opdrachtgevers een keuze moeten maken uit verschillende offertes, dan kiezen ze eerder voor ons, omdat we ze gelijk meenemen in het traject en alles inzichtelijk maken. Zij waarderen onze betrokkenheid en snelle respons, zelfs als we niet de goedkoopste optie zijn. Deze aanpak met mond-tot-mond reclame heeft ons een loyale klantenkring opgeleverd. Doordat we onze checklisten netjes afvinken, kunnen we tijdig schakelen en problemen vroegtijdig aanpakken. We hebben vrijwel geen ontevreden klanten en voorkomen hier faalkosten mee.
Laat die vergunningsplichtige werken in het kader van de Wet kwaliteitsborging maar komen, wij hebben de basis met Woub al gelegd!
Met de invoering van de Wet kwaliteitsborging stond Rens voor nog meer nieuwe uitdagingen. ‘’Bij projecten met een vergunningplicht komt een kwaliteitsborger kijken. De projecten die we nu gaan indienen zullen dus onder andere regels vallen. Met het vergunningsvrije deel hebben we er al mee te maken en we zijn dan ook al begonnen met registreren via Woub. Laat die vergunningsplichtige werken dus maar komen, want wij hebben de basis met Woub al gelegd!’’
Bij Claassen & Smits maken ze gebruik van zowel het boekhoudprogramma SnelStart als van onze projectcommunicatie app. Rens: ”We maken gebruik van SnelStart voor de financiële administratie en facturatie en alle projectcommunicatie en informatie halen we uit Woub.”
Een dikke plus van Woub volgens Rens is toch wel de Klantsucces afdeling: ‘’We waren vanaf moment 1 vastberaden. We hebben namelijk geïnvesteerd en hadden als streven om het maximale eruit te halen. We zijn vanaf het begin aan de hand meegenomen met het gebruik van Woub. Het is niet ‘hier heb je het en zoek het uit’. Zo’n implementatie kost energie, maar dat wordt voorkomen zodra je met een Implementatie Specialist als Alessio hebt gezeten. Je bent dan zoveel wijzer en rustiger.’’
Wat Rens andere bedrijven mee wil geven is: ‘’Begin de proefperiode, zelfs als je druk bent, zoals wij deden. Wacht niet tot je overloopt met werk en het allemaal niet meer bij kunt houden. Het gaat zoveel rust opleveren!’’