Als je in de bouw werkt, wil je gewoon werken. Gewoon werken, niet lullen. Hoe compacter, hoe beter.’’ Precies zo werken Bradley en Anne, het duo achter CIA Bouwbedrijf in Halfweg. Ze runnen het bedrijf samen en staan ook samen op de bouw. Handen uit de mouwen, geen gedoe.
CIA Bouwbedrijf is specialist in nieuwbouw, renovatie, verbouwingen en aanbouwen. Dit doen zij met oog voor detail, hoogwaardige afwerking en altijd in goed contact met de klant. Maar wat doe je als je communicatie niet meer in balans is met de groei van je bedrijf? Bij CIA Bouwbedrijf zagen ze het probleem zich langzaam opstapelen: klantwensen verdwenen in appjes, cruciale informatie ging verloren, de communicatie liep stroef en de onderaannemers waren niet altijd op de hoogte. In plaats van bouwen, voelde het soms alsof ze een klantenservice moesten runnen. Dat moest anders.
Organisatie: team + onderaannemers
Projecten: nieuwbouw, renovatie en verbouw
Brancheorganisatie: lid van Bouwend Nederland
Bradley CIA, eigenaar CIA Bouwbedrijf legt het uit: ‘’We groeiden als bedrijf, maar daardoor ging er steeds vaker iets mis. Vooral in de communicatie met onderaannemers over wat klanten op het laatste moment nog wilde aanpassen.’’
De groei van het bedrijf bracht niet alleen meer werk, maar ook meer chaos. Aanpassingen van klanten kwamen vaak niet goed door bij de juiste onderaannemers, er ontstonden misverstanden door onduidelijke afspraken en de inboxen raakten overvol. De snelheid van communicatie was niet in balans met de werkdruk, en dat zorgde voor vertragingen en ontevredenheid bij zowel klanten als het team. Zoals Bradley het zegt: ‘’Toen het niet in Woub kwam, vergat ik het nog weleens door te communiceren naar de onderaannemers, en dan ging het niet naar wens.’’
Totdat ze Woub gingen gebruiken. Anne vertelt: ‘’We beginnen elk project nu gewoon in Woub. Daar zit alles in: chats, taken, documenten, foto’s. En iedereen zit in dezelfde groep. Dat is zoveel makkelijker.’’
Bekijk in deze video hoe CIA Bouwbedrijf met Woub geen klantenservice meer hoefden te spelen richting de opdrachtgevers en onderaannemers:
Als je in de bouw werkt, wil je gewoon werken. Gewoon werken, niet lullen. Hoe compacter, hoe beter.
Er was bij CIA Bouwbedrijf behoefte aan één centrale plek waar alles samenkomt. Dit voor zowel het team als de onderaannemers en opdrachtgevers.
Sinds ze werken vanuit één systeem, is het duidelijk wie wat moet doen en wanneer. Taken kunnen eenvoudig worden toegewezen, de voortgang is inzichtelijk en iedereen heeft altijd toegang tot de laatste informatie. Anne vertelt: ‘’Met Woub kunnen we makkelijk alles bijhouden. Als iets afgerond is, vink je het gewoon af. Is er nieuw materiaal nodig? Dan noteer je het meteen. Iedereen heeft altijd toegang tot de laatste informatie.’’
Ook op de projecten werkt het praktisch. De communicatie is sneller en vooral eenvoudiger en het sluit beter aan op de manier van werken. Bradley vertelt: ‘’Het moet gewoon zo makkelijk zijn dat iemand die met zijn handen werkt het meteen snapt.’’
Woub zorgt er ook voor dat de klant altijd volledig op de hoogte blijft van de voortgang van het project. Van planning en documenten, tot foto’s en updates, alles wordt transparant gedeeld. Bradley zegt: ‘’Daarin kan je natuurlijk ook meteen de klanten die de aankoop gedaan hebben, in Woub meenemen. En dan kan je ook het project aan ze laten zien. Vanaf de eerste paal die de grond ingaat tot het opgeleverd wordt.’’
Dit maakt het voor de klant makkelijk om betrokken te blijven, feedback te geven en wijzigingen door te voeren. En tegelijkertijd wordt het vertrouwen tussen CIA Bouwbedrijf en de klant versterkt
De grootste verandering? De rust die Woub brengt. ‘’Wat is geld waard als je geen rust in je hoofd hebt?’’ zegt Anne. Het zorgt nu niet alleen voor tijdwinst, maar vooral voor minder stress, zowel zakelijk als privé. Dankzij Woub kunnen Bradley, Anne en hun team zich richten op wat ze het liefst doen: bouwen. ‘’Wij willen gewoon bouwen, niet klantenservice spelen.’’ Woub heeft de communicatie vereenvoudigd, maar ook vooral de vrijheid gegeven om zich te concentreren op hun vak. En dat is wat hen het meest trots maakt.