DW Kozijnen fabriceert en monteert kunststof gevelelementen in haar eigen fabriek in Katwijk. Je kunt diverse opstellingen bezichtigen in hun showroom. Voor alle producten nemen zij het totale traject van plannen, opmeten, werkvoorbereiding, montage, service en garantie voor hun rekening. Je kunt begrijpen dat al deze contactmomenten met de opdrachtgevers goed gedocumenteerd moeten worden. Zij hebben nu al mooie stappen gemaakt in het digitaliseren van de projectcommunicatie richting hun opdrachtgevers.
Financiële tool naast Woub: Matrix Opticalc
Organisatie: 8 medewerkers buiten en 13 in de fabriek en op kantoor
Projecten: Fabricage en montage van kunststof gevelelementen
Door de komst van de nieuwe Wet kwaliteitsborging wist DW Kozijnen dat ze hun oude vertrouwde werkwijze los moesten laten om stap voor stap de digitaliseringsslag binnen de organisatie te maken. De overheid wil namelijk meer toezicht en controle in de bouw, zodat bouwers zich aan de geldende kwaliteitseisen houden. Door deze wet is er een strenger bouwtoezicht en een betere aansprakelijkheidsregeling. Om dit mogelijk te maken moeten alle fases tijdens het bouwproces digitaal vastgelegd worden. DW Kozijnen gebruikt hiervoor Woub. Suzanne den Dubbelden, Hoofd verkoop: ‘’We implementeren Woub nu stap voor stap binnen de organisatie. We zijn tenslotte gewoon bouwvakkers en moeten het vooral duidelijk houden.’’
Naast Woub maakt DW Kozijnen ook gebruik van de Matrix Software Opticalc die ze helpt met het ontwerpen en verwerken van kunststof kozijnen. Uit deze software halen ze tekeningen die van alle relevante informatie voorzien zijn, zodat het voor hun opdrachtgevers zichtbaar wordt wat ze aangeboden krijgen. Door het maken van de tekeningen wordt het materiaalverbruik bepaald en komen de prijzen tot stand. Deze worden dan weer verwerkt in een offerte of orderbevestiging. Suzanne: ”Bij het versturen van de offerte nodigen wij de opdrachtgever uit om Woub te downloaden. In het orderstadium proberen wij zoveel mogelijk met Woub te werken.”
Begin dit jaar hebben ze bij DW Kozijnen besloten dat alle orders die dit jaar zijn geplaatst en in Woub staan, ook daadwerkelijk op te leveren met Woub.
Suzanne: ‘’De technisch monteur gaat bij onze opdrachtgevers langs zodra er een order is geplaatst en bepaalt de definitieve maatvoeringen. Deze worden verwerkt in de orderbevestiging die ter akkoord naar de klant wordt gestuurd via Woub. Na akkoord gaat de order door naar de werkvoorbereiding. Aan de hand van zelfgemaakte checklisten in Woub worden alle benodigde stappen van de werkvoorbereiding doorlopen. Het montage proces verloopt nu nog buiten Woub om, maar de wens en wil is er zeker om dit in de toekomst ook met behulp van Woub te realiseren. De oplevering van ons werk loopt wel weer via Woub. Na de werkzaamheden komt ons technisch monteur weer bij de opdrachtgever langs om te kijken of alles naar wens is en of alles is uitgevoerd zoals afgesproken. Ook hierbij worden weer checklisten in Woub gebruikt. Samen met de opdrachtgever loopt de technisch monteur alle punten langs, plaatsen ze een handtekening onder het opleveringsrapport in Woub en wordt het dossier afgesloten. Dit alles in het kader van de Wet kwaliteitsborging (Wkb).”
Opdrachtgevers kunnen makkelijk en snel met ons communiceren en hebben al hun belangrijke documenten op één plek.
Volgens Suzanne is het fijn dat alle documenten, gesprekken en handelingen op één plek te vinden zijn en voor iedereen toegankelijk zijn. ‘’Opdrachtgevers kunnen makkelijk en snel met ons communiceren en hebben al hun belangrijke documenten op één plek. Dit helpt DW Kozijnen om aan haar verplichtingen te voldoen die de nieuwe Wet kwaliteitsborging met zich meebrengt.’’, aldus Suzanne.
Bij DW Kozijnen zijn ze erg tevreden met Woub. Ze ervaren het en breiden stap voor stap de mogelijkheden binnen Woub uit. Suzanne: ‘’Als we met een vraag lopen en we nemen contact met Woub op, dan hebben we altijd snel antwoord en kunnen we weer verder. Dat is super!”