Siegersma Gevelrenovatie is opgericht door Marten Siegersma, een gedreven individu waar zijn droom op 21-jarige leeftijd begon. Niet volleerd maar vastberaden is Marten gegroeid van ZZP’er naar een bedrijf met 40 toegewijde medewerkers. Met een team van 40 experts is Siegersma Gevelrenovatie gespecialiseerd op het gebied van gevelreiniging, -renovatie en -onderhoud, werkzaam in Noord-Nederland. Het succes zorgt er al meer dan een jaar voor dat zij een opnamestop hebben voor het maken van offertes voor nieuwe klanten. Het is erg positief dat ze aan projecten geen gebrek hebben, maar Marten weet ook dat de projectcommunicatie goed gestroomlijnd moet zijn om al deze projecten te laten slagen.
Financiële tool naast Woub: SnelStart
Organisatie: 38 buiten en 2 op kantoor
Projecten: Gevelrenovatie & Onderhoud
De kosten van Woub verdienen we dubbel en dwars terug
Ook bij Siegersma Gevelrenovatie hanteerde ze voorheen de bekende werkwijze: alles op papier. Marten wist dat het anders moest: ‘’Het was of extra mensen aannemen voor op kantoor, zodat ik ondersteund werd tijdens de begeleiding van projecten, of een software in de armen slaan. Ik ben op het internet gaan speuren en toen kwam Woub bovenaan in Google te staan. De gratis proefperiode ben ik vrijwel gelijk gestart en ik wist het meteen; dit sluit perfect aan bij ons type werk en bedrijf.’’
Op een klus werken ze bij Siegersma Gevelrenovatie met drie verschillende bouwploegen. Bouwploeg 1 zorgt ervoor dat de voegen eruit worden gehakt en bouwploeg 2 is er om met een hoge drukspuit alles schoon te maken. Daarna komt bouwploeg 3 om alles weer netjes in te voegen. Er komt ook nog wel eens een ploeg tevoorschijn voor het impregneren en om de ‘’eind’’ schoonmaak te maken. Marten: ‘’De communicatie onderling met die verschillende ploegen is gewoon nodig en het werkt nu heel erg goed. Ze stellen elkaar op de hoogte in Woub en ze weten precies wat er speelt. Het mooie is ook dat de geschiedenis van de chats wordt opgeslagen. Zo zie je precies wat de ploeg, die voor je aan het werk was, heeft gedaan of waar ze tegenaan liepen. Je mist dus helemaal niks en dit zorgt voor erg mooi naslagwerk.’’
Bij Siegersma Gevelrenovatie halen ze alle projectcommunicatie en informatie uit Woub en de boekhouding verwerken ze met SnelStart.
Marten: ‘’We zochten alleen nog naar een communicatietool naast SnelStart. We hebben het ook met een andere software geprobeerd, maar daar verzoop ik in. Het was veel te omslachtig, waardoor we fouten gingen maken en we er uiteindelijk niks aan hadden.
Wat Marten ook merkt is dat, nu de Wet kwaliteitsborging in werking is getreden, dit steeds meer op de voorgrond treedt bij de aannemers waar zij voor werken. Nu dat ze alles bijhouden in Woub en alle projectcommunicatie en informatie op één plek hebben kunnen zij de opdrachtgevers voorzien van een projectdossier met de checklists. ‘’Wij sturen dit met het slottermijn mee, want het is erg gemakkelijk te exporteren vanuit Woub.’’
Het lijkt een flinke uitdaging om 40 man aan het werk te krijgen met een software, maar toch ging dat erg soepel bij Siegersma Gevelrenovatie. Marten: ‘’Het fijne was dat ze bij ons op locatie kwamen om de groep jongens met Woub aan het werk te krijgen. Ondanks dat ik echt A-technisch ben met computers, kon ik het allemaal makkelijk inrichten. Zodra ik de eerste 2 projecten had ingericht, gingen de opvolgende projecten supersnel. Vooral met de vooraf ingerichte project templates. Die simpelheid is perfect. Naast de chats en checklists zorgen de jongens er ook voor dat zij dagelijks hun eigen uren invullen. Zo hebben we inzicht in wie er zijn geweest en wie er is ingehuurd.’’
Marten: ‘’Als ik er nu aan denk dat we weer terug naar pen en papier moeten en het uitprinten van de werkbonnen, dan kan ik me dat gewoon niet meer voorstellen. Als je er al een fout uithaalt, dan weet je dat er nog twee doorheen slippen. Een foutje van 1000 euro is snel gemaakt, maar de kosten van Woub verdienen we nu dubbel en dwars terug.’’
Volgens Marten staat Woub in haar kracht als wij laagdrempelig blijven. ‘’Hier is gewoon goed over nagedacht en ik vind het fijn dat de mensen bij Woub om de zoveel tijd even inchecken om de koppen bij elkaar te steken. Daar worden we allemaal beter van.’’ aldus Marten.