Organisatie: 18 medewerkers
Projecten: Aanleg en onderhoud van zwembaden
“We waren altijd héél véél bezig met het delen van informatie”, vertelt eigenaar Ismo van der Rijdt. “Uit de communicatie met de opdrachtgever kwam iets voor de bouwer, communiceerden we met de bouwer, kwam er weer iets uit voor de loodgieter, communiceerden we met de loodgieter kwam er weer iets uit voor de klant, enzovoorts. En dat liep ook nog via verschillende kanalen. Er stond wat informatie in de e-mail, wat informatie in WhatsApp. En dan moesten we ook nog apart onze monteurs informeren.”
“Zeker ook met projecten bij nieuwbouw was het bijna onmogelijk alle informatie bij elkaar te houden. Zulke projecten lopen soms wel een jaar en elke keer als we op locatie komen is er wel iets veranderd. Hoe hou je dat allemaal bij? Hoe zorg je dat iedereen op de hoogte blijft bij veranderingen?”
“Ik kende wel Simple Simon, een app voor planningen en werkbonnen, maar dat werkt alleen goed voor korte klusjes. Voor projecten is het te omslachtig. En toen kwamen we via een aannemer waar we een project mee deden in aanraking met Woub. Ik dacht meteen: dit lijkt wel heel makkelijk.”
“Zodra we met een project aan de slag gaan maken we het aan in Woub. We sturen dan ook alle andere betrokkenen een uitnodiging voor Woub, inclusief de klant. Alle communicatie verloopt vervolgens via Woub. Iedereen kan er de tekeningen vinden, we kunnen er vragen stellen aan elkaar, we delen foto’s met elkaar over hoe we dingen hebben gemaakt, we houden de status bij met elkaar.”
“Als iemand communiceert krijgt dus ook iedereen die informatie. En dat kan soms over de simpelste dingen gaan, zoals laatst op een project in Amsterdam over de maximale laad- en lostijden. Of over het aanvragen van een vergunning. Als je dat soort dingen niet weet krijg je problemen, dus heel fijn dat dit soort informatie nu met iedereen wordt gedeeld en alle informatie ook altijd bij elkaar staat, op één plek.”
“Gaandeweg bouwen we op deze manier ook samen een projectdossier op, dat behouden blijft voor de klant. Want als een project is afgerond, halen we iedereen weer uit het project, behalve de klant. Zo blijft Woub het platform voor onze communicatie met de klant over het onderhoud en behoudt de klant één plek waar alle informatie staat. Ze hebben altijd alles bij de hand. En wij ook. Als we nog vragen krijgen, kunnen we alles over het project teruglezen. Voorheen moest je dan al je groepsgesprekken af in WhatsApp en werd je gek van de chaos. Werk en privé liepen daar ook altijd door elkaar. Nu is alles mooi gescheiden en kunnen we alle data borgen.”
“Tegen andere bedrijven die Woub nog niet gebruiken zou ik willen zeggen: ga het gebruiken. Het geeft zoveel rust, transparantie en duidelijkheid. En het scheelt tijd! De lijnen met Woub zijn kort, dus als je vragen hebt zijn ze er voor je. Ze staan ook altijd open voor suggesties om Woub nog beter te maken. Ja, het werkt echt fantastisch goed. Ik ben nog steeds heel blij dat we zo tegen Woub zijn aangelopen, we kunnen ons inmiddels geen leven meer voorstellen zonder Woub.”